Oct 23, 2019

Veramaris vinner F3 Challenge

Michael Tlusty, associate professor at the University of Massachusetts (venstre)
Karim Kurmaly, CEO Veramaris (midt)
Kevin Fitzsimmons, Chair and Judge of the F3 Fish Oil Challenge and former President of the World Aquaculture Society (høyre)
  • Veramaris har solgt mest fiskefri EPA & DHA omega-3 og ARA blant alle leverandørene til havbruksnæringen, takket være fremsynte norske oppdrettere
  • Future of Fish Feed (F3) er et initiativ for å fremme fôrinnovasjon innen havbruksnæringen, støttet av USAs ledende frivillige organisasjoner, inkludert The Nature Conservancy
  • Tre av verdens største aktører innen havbruk, Mowi, Yuehai Feed Group og AlphaFeed, skal kjøre pilotprosjekter med Veramaris sin naturlige algeolje

Takket være flere innovative og fremsynte norske oppdrettere har Veramaris gått av med seieren i F3 Fish Oil Challenge. Vinneren av konkurransen er det selskapet som har solgt størst volum med fiskefri omega-3 og ARA (arachadonic acid) til havbruksnæringen. De store volumene med algeolje som ga Veramaris seieren har gått til norske oppdrettsanlegg.

Formålet med F3 Fish Oil Challenge er å øke den kommersielle satsningen på alternative fôringredienser for å redusere næringens avhengighet av villfisk. Vinneren av konkurransen mottar 200.000 USD.

I følge F3 sine beregninger har konkurransen bidratt til å spare 2 milliarder fôrfisk som ellers ville blitt fôr for oppdrettsfisk. Veramaris sine solgte volumer av EPA, DHA og ARA utgjorde nesten 90 prosent av denne besparelsen.

Veramaris-volumet ble hovedsakelig produsert på to pilotanlegg i Slovakia og USA. 10. juli i år åpnet Veramaris sitt største anlegg i Blair i Nebraska for å møte den økende etterspørselen etter omega-3-fettsyrene EPA og DHA. Anlegget i Blair har kapasitet til å dekke 15 prosent av lakseoppdrettsnæringens globale etterspørsel etter omega-3-fettsyrer, som til nå har blitt fisket fra havet.

Karim Kurmaly, CEO

De tre havbruksgigantene Mowi, Yuehai Feed Group og AlphaFeed har nå forpliktet seg til å kjøre pilotprosjekter med algeoljen fra Veramaris. Dette viser en økende satsning på bærekraft blant verdens største oppdrettere.

«Jeg ønsker å takke modige ledere fra hele verdikjeden for deres samarbeid for å fremme et mer bærekraftig havbruk» sa CEO i Veramaris Karim Kurmaly da han mottok prisen.

Veramaris er grunnlagt av DSM og Evonik og tilbyr havbruksnæringen en høykvalitetskilde til EPA, DHA og ARA. Veramaris løser en stor utfordring for havbruksnæringen og muliggjør bærekraftig vekst for hele bransjen. En ny undersøkelse fra den norske forskningsinstitusjonen Nofima viser at høye omega-3 EPA og DHA nivåer i laksefôret leder til betydelige forbedringer i laksens overlevelse, vekst, farge og velferd.1

‘The Future of Fish Feed’ ble lansert i 2015 og er et samarbeid mellom frivillige organisasjoner, forskere og private partnerskap. Hensikten er å fremme kommersialiseringen av havbruksinnovasjoner og redusere presset på det biologiske mangfoldet i havet. F3 Challenge er sponset av University of Arizona, University of Massachusets, Cuna del Mar, Synbiobeta, Anthropocene Institute, Dawson Family Fund, Sustainable Ocean Alliance, The Nature Conservancy, The Campbell Foundation, Tides Foundation, og The National Renderers Association.

1 Nofima 2019, presentert på Aqua Nor 2019 i Trondheim.