Jan 31, 2019

Norske Lingalaks starter kommersiell produksjon av laks fôret med marin algeolje rik på omega-3-fettsyrene EPA og DHA

• Norske Lingalaks implementerer Veramaris’ marine algeolje bestående av omega-3 fettsyrene EPA og DHA i kommersiell skala. Algeoljen gjør Lingalaks mindre avhengig av fiskeolje.
  • Den tyske forhandleren Kaufland er den første forhandleren som tilbyr Lingalaks sin fisk til forbrukere. Kaufland opplever økende etterspørselen etter bærekraftig sjømat.
  • Lanseringen av fisk fôret på algeolje er et resultat av tett dialog med partnere langs hele verdikjeden, initiert av algeoljeprodusenten Veramaris.
View over the salmon farm of Lingalaks in Hardanger, Norway.
Karim Kurmaly (CEO at Veramaris), Mads Martinsen (Skretting), Erlend Haugarvoll (Owner of Lingalaks)

Erlend Haugarvoll (Owner of Lingalaks)

Lingalaks erstatter fiskeolje med omega-3 fettsyrene EPA og DHA fra marine alger. Det gjør de for å bli mer bærekraftige og for å skille seg ut i markedet.

Siden begynnelsen av oktober 2018 har Lingalaks fôret 50 prosent av laksen med algeolje produsert av Veramaris. Den tyske forhandleren Kaufland blir den første forhandleren som tilbyr laks fôret med Veramaris sin algeolje til sluttforbrukere. Kaufland og Lidl er en del av den tyske Schwarz-gruppen.

– Omega-3 fra naturlige marine alger gjør det mulig å produsere sunnere og bedre laks på en bærekraftig måte. Det gir oss en unik mulighet til å differensiere oss i et marked med hard konkurranse. Bærekraft er helt sentralt for oss. Ved å være tidlig ute fant vi partnere langs verdikjeden som også har bærekraft høyt på agendaen, sier Erlend Haugarvoll i Lingalaks.

Veramaris er et nederlandsk joint venture mellom DSM og Evonik. Veramaris er et resultat av tett dialog mellom de ulike aktørene langs næringskjeden i oppdrettsnæringen. Fra fôrprodusenter og oppdrettere til forhandlere og frivillige organisasjoner.

– Algeoljen fra Veramaris er en ny og banebrytende innovasjon som gir bedre og mer bærekraftig havbruk. Algeoljen er rik på begge de essensielle omega-3 fettsyrene EPA og DHA. Vi skjønte raskt at det var viktig at hele verdikjeden pratet sammen når vi skulle utvikle produktet. Bare gjennom samarbeid kunne vi endre gjeldende praksis, sier administrerende direktør i Veramaris, Karim Kurmaly.

Økt etterspørsel etter sunn og bærekraftig sjømat

Forbrukernes etterspørsel etter sunn og bærekraftig laks øker raskt. Den tyske forhandleren Kaufland ser stort potensial i samarbeidet med Lingalaks og Veramaris. Selskapet følger en omfattende CSR-strategi hvor sjømatporteføljen, og spesielt laks, er en viktig del av forbrukernes krav.

– Våre kunder har høye krav til sortimentets kvalitet og opprinnelse. Laks fôret på algeolje er innovativt og gir et kvalitetsstempel som lever opp til kundenes høye krav til god smak og sunne produkter. Vi er overbevist om at dette samarbeidet er en fremtidsrettet beslutning, sier Andreas Schopper, innkjøpssjef i Kaufland.

Kaufland har fulgt trenden om å føre laks fôret på algeolje helt fra starten. Fra 2019 tilbyr Kaufland Lingalaks «høykvalitets laks» i butikk.

Fôret til Lingalaks leveres av fôrprodusenten Skretting.
– Som bransjeleder med kunnskap om å produsere fullstendig fiskefritt fôr i kommersiell skala, er vi veldig glad for å kunne støtte Lingalaks til å ta et slikt innovativt skritt. Dette gjennombruddet er ikke så enkelt som bare å bytte ut gamle ingredienser, det har tatt flere år med forskning, sier Mads Martinsen, direktør for produktutvikling i Skretting.

Økt mattrygghet med ren og naturlig algeolje

Algeoljen til Veramaris er den eneste kommersielle kilden til omega-3 fettsyrene EPA og DHA som ikke kommer fra fisk. Produsert på land ved gjæring av naturlige marine alger, er algeoljen ren og fri for miljøgifter fra havet. Oljen er stabilisert av naturlige antioksidanter, og er unntatt Ethoxyquin. Et tonn algeolje tilsvarer samme omega-3 innholdet som 60 tonn villfisk.

Video: Breakthrough for Omega-3 Marine Algal Oil in Norwegian Aquaculture

For mer informasjon, se:

Last ned bilder her:

Følg oss på sosiale medier

Lingalaks

Kaufland

Skretting

Veramaris

Om Lingalaks

Lingalaks AS er et norsk familieeid oppdrettsselskap med produksjonssteder i Kvam, Kvinnherad og Radøy. Selskapets viktigste prosessanlegg i Hardangerfjorden gir laksen gode temperaturer, rent vann og sterke strømmer. Siden 1978 har Lingalaks utviklet sitt rykte som et premium oppdrettsanlegg for akvakultur, som kombinerer effektive oppdrettsmetoder med vekt på bærekraft, fiskehelse og miljøhensyn. Algebaserte marine fôringredienser passer godt til selskapets bærekraftstrategi.

Om Kaufland

Kaufland har rundt 75 000 ansatte og mer enn 660 butikker i hele Tyskland. Med et snitt på mer enn 30 000 varer, tilbyr Kaufland et stort utvalg mat og alt annet husholdningene trenger i hverdagen. Hovedfokuset er fersk frukt og grønnsaker, meieriprodukter i tillegg til kjøtt, ost og fisk. Selskapet er en del av Schwarzgruppen, en av de ledende dagligvarekjedene i Tyskland. Kauflands hovedkontor er i Neckarsulm i Baden-Wuerttemberg.

Om Skretting

Skretting er verdensledende innen å tilby innovativt og bærekraftig fôr til oppdrettsnæringen. Skretting har produksjonsanlegg i 19 land fordelt på fem kontinenter, og produserer og leverer høykvalitetsfôr fra klekking til høsting for mer enn 60 arter. Det totale årlige produksjonsvolumet er mer enn 2 millioner tonn fôr. Hovedkontoret ligger i Stavanger.

Go back