Jul 29, 2015

DSM og Evonik skal utvikle algebaserte omega-3-fettsyrer til dyrefôr

DSM Nutritional Products Ltd. (Kaiseraugst, Sveits) og Evonik Nutrition & Care GmbH (Essen, Tyskland) annonserte i dag at de inngår et samarbeid for å utvikle omega-3 fettsyrer fra havalger til dyreernæring – først og fremst for havbruksnæringen. Formålet er å møte den økende etterspørselen etter omega-3 på en bærekraftig måte. Ved å utnytte naturlig forekomster av omega-3 i marine alger, kan man produsere omega-3 uten å benytte seg av marine ressurser.

I henhold til avtalen vil selskapene utvikle produkter og utforske muligheter for kommersialisering. Kompetansen til DSM og Evonik komplementerer hverandre. DSM har kompetanse innen dyrking av marine organismer og lang erfaring med bioteknolog i utvikling og drift, mens Evonik i flere tiår har drevet industriell bio- og aminosyrebioteknologi i storskala fermenteringsprosesser.

Algeoljen med omega-3 blir et fullverdig, naturlig og bærekraftig alternativ til fiskeolje og fiskemel, som er begrensede ressurser. Det vil hjelpe dyreernæringsindustrien til å følge opp den økende etterspørselen etter omega-3 uten å legge press på villfiskbestander. På samme måte som mennesker, trenger også dyr daglig inntak av essensielle, langkjedede flerumettede fettsyrer. Hittil har omega-3-fettsyrene i oppdrettsfôr nesten utelukkende kommet fra marine kilder som fiskeolje og fiskemel. Ved å bruke alger, ønsker DSM og Evonik å bidra til et mer bærekraftig havbruk.

DSM og Evonik forventer å kunne rapportere om de første resultatene fra produksjon av algebasert omega-3 fettsyrer i løpet av siste kvartal 2015.