Jan 30, 2018

DSM og Evonik etablerer fellesforetaket Veramaris

Veramaris setter ny standard for omega 3 fettsyrer EPA og DHA for dyreernæring +++ Hovedkontor i Delft, NL +++ Bygging av anlegg for omega-3 fra naturlige marine alger går etter planen.

DSM og Evonik har etablert et nytt selskap for produksjon av omega-3 fettsyrer fra naturlige marine alger til dyreernæring, Veramaris VOF 50:50. Fellesforetaket har hovedkontor på DSM Biotech Campus i Delft (Nederland).

Veramaris nyskapende innovasjon vil for første gang muliggjøre produksjon av omega-3-fettsyrene EPA og DHA for dyreernæring uten å bruke fiskeolje fra villfanget fisk, en begrenset ressurs. DSM og Evonik annonserte sin intensjon om å starte dette fellesforetaket i mars 2017. Siden da er alle nødvendige godkjenninger innhentet.

Byggingen av produksjonsanlegget til USD 200 millioner på Evonik-området i Blair, Nebraska (USA), er påbegynt og framdriften er i henhold til planen. Kommersielle mengder av algeolje rik på både omega-3-fettsyrer EPA og DHA vil være klar for salg i 2019. Pilotmengder for markedsutvikling er allerede tilgjengelige. Den opprinnelige årlige produksjonskapasiteten vil møte rundt 15% av den totale nåværende årlige etterspørselen etter EPA og DHA av lakseoppdrettsindustrien.

Selskapet vil bli ledet av administrerende direktør Karim Kurmaly og CFO Frank Beissmann. Karim Kurmaly er marine biolog og har vært hos DSM i over 16 år, senest var han ansvarlig for Animal Nutrition & Health i Asia Pacific. Frank Beissmann, ingeniør, har vært hos Evonik i mer enn 20 år. Han har hatt ulike posisjoner i produksjon, forsyningskjede, markedsføring og kontroll.

"Vår algeolje rik på både EPA og DHA er svaret på bransjens krav om en bærekraftig og sporbar kilde til omega-3 fettsyrer. Veramaris vil nå gjøre det mulig for våre partnere langs verdikjeden å vokse på en ansvarlig måte og møte etterspørselen etter sunt animalsk protein", sier Karim Kurmaly, administrerende direktør i Veramaris.

Veramaris inngår dialoger med alle interessenter i verdikjeden, inkludert ikke statlige organisasjoner. Banebrytende samarbeid har gjort det mulig for ledende aktører innen akvakultur å utvikle laksedietter frie for marine ingredienser, ved hjelp av Veramaris algeoljen som en komplett erstatning for fiskeolje.

"Vårt mål er å etablere bransjens standard. Vi er forpliktet til å levere konsekvent høy kvalitet omega-3. Med utgangspunkt i vår kompetanse innen forsyningskjeden og logistikken kan vi overføre kunder til Veramaris så problemfritt som mulig, sier Frank Beissmann, finansdirektør i Veramaris.

Inntil nylig har omega-3 fettsyrer blitt tilsatt dyrefor nesten utelukkende fra marine kilder som fiskeolje og fiskemel, som er begrensede ressurser. I dag blir totalt 16 millioner tonn villfisk fanget til produksjon av fiskeolje og fiskemel. Ved å bruke naturlige marine alger, bidrar Veramaris til å begrense tilbuds- og etterspørsels -gapet av omega-3, og bevarer samtidig marint liv og mangfoldet i havet.