Aug 14, 2019

Den britiske dagligvarekjeden Tesco satser på bærekraft, og lanserer laks som er fôret med algeolje rik på omega-3

• Tesco hever standarden på laks i sine butikker ved å øke bruken av bærekraftige fôringredienser som algeolje rik på EPA og DHA.
  • Tesco følger dermed etter foregangsforhandlere i Tyskland og Frankrike.
  • Veramaris dyrker algeolje rik på EPA og DHA i industriell skala ved sitt nye anlegg for å holde tritt med den økende etterspørselen etter bærekraftige fôringredienser.

Tesco PLC hever laksestandarden i sine butikker gjennom å redusere bruken av villfisk i laksefôr, og erstatte dette med algeolje. Dagligvarekjeden oppfordrer leverandørene sine til å ta i bruk mer bærekraftige fôringredienser som naturlig marin algeolje rik på omega-3-fettsyrene EPA og DHA.

Som verdens tredje største forhandler, med over 3400 butikker på verdensbasis, har Tescos beslutninger ofte bidratt til å påvirke både forbrukere og forhandlere. Innføringen av høyere laksestandard viser Tescos forpliktelse til å iverksette effektive bærekraftstiltak for å gjøre sunne og bærekraftige produkter tilgjengelige for alle.

«Utviklingen av bærekraftig havbruk er avgjørende for global matsikkerhet. Passende arter, miljøvennlige metoder og bærekraftig fôrkomponenter, som algeolje, er fremtiden», sier Peter Thomson, FNs generalsekretærs spesialutsending for havet.

Veramaris applauderer Tesco for å styrke sin bærekraftsprofil innen sjømatsektoren. Tesco sender med dette et tydelig signal om at bærekraftsutfordringene må møtes nå. Algeoljen fra Veramaris, rik på omega-3-fettsyrene EPA og DHA, dyrkes i industriell skala ved selskapets nye nullavfalls-anlegg i Blair i Nebraska i USA. Anlegget gjør Veramaris rustet til å støtte havbruksnæringens økende investeringer innen bærekraft og ernæring.

«Samarbeid langs hele verdikjeden og et fremtidsrettet tankesett er nøkkelen når man implementerer bærekraftige og banebrytende teknologier som algeolje rik på EPA og DHA. Tesco setter et viktig eksempel som endringsagent, og hjelper forbrukerne til å ta sunnere og mer bærekraftige valg. Vi er stolte av hvordan stadig flere forhandlere ønsker å bruke algeolje i laksefôr. Omega-3 er viktig for å øke både hjerne- og hjertehelsen til hele familien», sier Karim Kurmaly, administrerende direktør i Veramaris.

Forbrukere oppnår mange helsegevinster ved å spise sjømat regelmessig. Med et daglig inntak av mer enn 250mg av omega-3-fettsyrene EPA og DHA støtter man funksjonene til hjerte, syn og hjerne. I løpet av 2016 døde nær en kvart million mennesker (227 000) i Europa på grunn av hjerte- og karsykdommer som skyldtes et kosthold med for lite omega-3.1

Les Tescos siste artikkel om bærekraftig fôrbruk i havbruksnæringen.

1 Meier, T., Gräfe, K., Senn, F. et al., European Journal of Epidemiology (2019), 34, Cardiovascular mortality attributable to dietary risk factors in 51 countries in the WHO European Region from 1990 to 2016: a systematic analysis of the Global Burden of Disease Study